Szkoły odżywają jesienią, do fryzjera największe tłumy przychodzą na wiosnę. W niektórych branżach sezonowość dotyczy tylko sprzedawanych produktów czy usług, co nie ma wpływu na moment otwarcia punktu. Jakie miesiące są najlepsze dla restauracji, jakie dla biur nieruchomości, a kiedy swój moment mają kwiaciarnie? W jakich okresach natomiast najlepiej wstrzymać się ze startem danego biznesu?
Praktycznie w każdej branży są miesiące lepsze i gorsze. A cały cykl koniunkturalny powtarza się bez większych odchyleń co rok. Warto zwrócić uwagę na sezonowość w branży, w której planujemy uruchomić działalność. Startując w tzw. koniunkturalnym dołku, należy być bowiem przygotowanym na dokładanie do biznesu przez kilka miesięcy. I wówczas należy posiadać odpowiednio większe środku finansowe. Jednak oczywiście w miarę możliwości warto rozpoczynać działalność w jak najlepszym okresie. Jakie miesiące są najlepsze na rozpoczęcie działalności gospodarczej?
PONAD SEZONOWOŚCIĄ
[...]Specyficzna pod względem sezonowości jest branża nieruchomości, największy popyt na mieszkania przypada w naszym kraju na okres powakacyjny. Jednak pośrednictwo w sprzedaży mieszkań to tylko jeden obszar działalności biur nieruchomości.
[...] Inaczej sprawa wygląda na rynku mieszkań do wynajęcia. W tym przypadku w dużych miastach okres zwiększonego popytu rozpoczyna się z początkiem sierpnia i trwa do połowy października. Związane jest to z poszukiwaniem mieszkań i pokoi do wynajęcia przez studentów rozpoczynających rok akademicki. Z kolei zainteresowanie lokalami użytkowymi przeznaczonymi do sprzedaży lub wynajęcia uwarunkowane jest poziomem koniunktury gospodarczej, a więc zależy od parametru, co prawda powtarzalnego, ale w dłuższym niż roczny przedziale czasowym.
- Do najlepszego wykorzystania koniunktury na rynku można wcześniej się przygotować, zapewniając sobie właściwe portfolio ofert nieruchomości oraz prowadząc odpowiednio nakierowany marketing. Sezonowość jest w naszej opinii bez znaczenia, jeśli chodzi o terminy uruchamiania nowych biur nieruchomości. Zawsze franczyzobiorca ma kilkanaście tygodni na przygotowanie się do otwarcia biura, w trakcie których przygotowuje lokal, infrastrukturę czy prowadzi rekrutację współpracowników - mówi Agata Stradomska, trener Akademii RE/MAX Polska.
Franczyza & Biznes nr 1 (5) 2014 str. 50