Wyniki badań przeprowadzonych przez J.D. Power i Wspólnicy: pomimo tego, że mamy „rynek klienta kupującego” poziom satysfakcji klienta sprzedającego ze współpracy z biurami nieruchomości wzrósł, spadł natomiast poziom zadowolenia wśród klientów kupujących.
RE/MAX plasuje się najwyżej zarówno w badaniach satysfakcji klientów sprzedających jak i klientów kupujących nieruchomość.
Mimo, że wciąż jeżeli chodzi o rynek nieruchomości mamy do czynienia z rynkiem kupującego, opublikowane dziś wyniki badań satysfakcji klientów kupujących/sprzedających nieruchomość przeprowadzonych przez firmę J.D Power i Wspólnicy pokazują spadek zadowolenia kupujących z usług świadczonych przez biura nieruchomości w porównaniu z 2010 rokiem, natomiast zadowolenie klientów sprzedających poprawiło się na przestrzeni tego samego okresu.
Badanie to przeprowadzane jest już od czterech lat, mierzy ono poziom satysfakcji klientów kupujących oraz tych sprzedających z usług świadczonych przez największe amerykańskie firmy z branży nieruchomości. Pod uwagę brane są trzy czynniki towarzyszące procesowi kupna nieruchomości: agent, biuro oraz różnorodność oferowanych usług dodatkowych oraz cztery czynniki towarzyszące procesowi sprzedaży nieruchomości: agent, marketing, biuro oraz różnorodność oferowanych usług dodatkowych.
Satysfakcja klientów kupujących nieruchomość
Średnia poziomu satysfakcji wśród klientów kupujących nieruchomość w 2011 roku wynosi 797 na 1000 punktowej skali- oznacza to spadek o 6 punktów w stosunku do roku 2010. Spadek ten jest spowodowany głównie niższą satysfakcją ze współpracy z agentem, co jest najbardziej wpływowym aspektem satysfakcji z usług świadczonych przez firmy z branży nieruchomości. Średnia satysfakcji ze współpracy z agentem w 2011 roku to 814, dla porównania w 2010 roku było to 828.
„Chociaż obecnie rynek nieruchomości- przy zsumowaniu niskich cen nieruchomości oraz historycznie niskich stóp procentowych- sprawia wrażenie rynku klienta to wciąż istnieją tradycyjne bariery utrudniające zakup, co może negatywnie wpływać na satysfakcje klienta kupującego ze współpracy z agentem” powiedział Jim Howland, starszy dyrektor ds. nieruchomości i budownictwa w firmie J.D Power i Wspólnicy. „Agenci którzy odpowiednio radzą sobie z oczekiwaniami klientów co do procesu kupna nieruchomości oraz informują klienta o potencjalnych przeszkodach i wyzwaniach – jak np. wyższe wymagania co do wpłacanej zaliczki, zwiększenia wymogów wobec osób starających się o kredyt oraz dodatkowych kosztów dochodzących do rat kredytu lepiej radzą sobie z utrzymaniem wysokiego poziomu satysfakcji klienta”.
W segmencie klientów kupujących nieruchomość RE/MAX zajmuje najwyższe miejsce ze średnim wynikiem punktowym 805. Na drugim miejscu jest Coldwell Banker z wynikiem 802 a na trzecim Better Homes & Gardens -801 punktów. Coldwell Banker wyróżnia się pod względem poziomu satysfakcji ze współpracy z agentem a Better Homes and Gardens wypada dobrze pod względem różnorodności świadczonych usług dodatkowych.
Klienci sprzedający nieruchomość
Poziom satysfakcji z usług agencji nieruchomości znacząco poprawił się, wzrósł on z 742 punktów w 2010 roku do 779 w 2011. Podczas gdy poziom satysfakcji z każdego z w/w czynników poprawił się w porównaniu do 2010 roku to najwyższy wzrost ( o 62 punkty) odnotowano w przypadku czynnika marketing.
W 2011 roku czynniki: różnorodność usług dodatkowych oraz biuro zyskały na znaczeniu w ogólnym poziomie satysfakcji klienta podczas gdy na znaczeniu straciły czynniki: agent oraz marketing. Według Howlanda wiele sieci biur nieruchomości w ostatnich latach dokonało cięć budżetowych jeżeli chodzi o usługi dodatkowe i biuro, wzrost znaczenia tych czynników może świadczyć o tym, że klientom brakuje tych udogodnień co pozostawia firmom duże pole do popisu aby poprawić poziom satysfakcji ich klientów.
Wśród klientów sprzedających prym wiedzie RE/MAX z wynikiem ogólnym 791, RE/MAX wyróżnia się szczególnie jeżeli chodzi o czynniki: agent oraz biuro. Na drugim miejscu plasuje się Prudential (786) oraz Century 21 (785). Century 21 wyróżnia się pod względem satysfakcji z czynnika różnorodność usług dodatkowych. W 2011 roku w badaniu nad satysfakcją klientów kupujących i sprzedających przeanalizowano 4 200 ewaluacji wypełnionych przez ponad 3 680 respondentów, którzy kupili bądź sprzedali nieruchomość pomiędzy marcem 2010 a kwietniem 2011. Badania przeprowadzano między marcem a majem 2011.
Dodatkowe wyniki badania dotyczące branży
Wyniki badania zawierają informacje o następujących trendach
Klienci kupujący Wskaźnik satysfakcji klientów (Skala 1,000 stopniowa) |
Dla klientów | |
RE/MAX | 805 | 5 |
Coldwell Banker | 802 | 5 |
Better Homes & Gardens | 801 | 5 |
Keller Williams | 799 | 5 |
Prudential | 797 | 3 |
Home-Buyer Segment Average | 797 | 3 |
Century 21 | 796 | 3 |
ERA | 773 | 2 |
GMAC/Real Living | 743 | 2 |
Klienci sprzedający Wskaźnik satysfakcji klientów (Skala 1,000 stopniowa) |
||
RE/MAX | 791 | 5 |
Prudential | 786 | 4 |
Century 21 | 785 | 4 |
Home-Seller Segment Average | 779 | 3 |
Better Homes & Gardens | 778 | 3 |
Coldwell Banker | 763 | 3 |
Keller Williams | 745 | 2 |
Żródło: WESTLAKE VILLAGE
Kalifornia , 27 Czerwca, 2011 PRNewswire
Tłumaczyła: Barbara Szadkowska, RE/MAX Poland East Central