Ruch w nieruchomościach

Uwolnienie zawodu pośrednika nieruchomości i nowy program Mieszkanie dla Młodych - to najważniejsze wydarzenia w branży nieruchomości w mijającym roku.

Rok 2014 przyniósł spore zmiany na rynku nieruchomości. Przedstawiciele branży jednomyślnie wskazują, że jednym z najważniejszych wydarzeń było uwolnienie zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami. Wcześniej sprzedażą nieruchomości mogła zajmować się wyłącznie osoba, która miała wyższe wykształcenie kierunkowe w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i co najmniej sześciomiesięczną praktykę zawodową. Od początku rego roku nieruchomości może sprzedawać każdy. To z jednej strony otwiera drogę do zawodu wielu osobom, które dotychczas nie miały na to najmniejszych szans, ale niesie za sobą również zagrożenia wynikające z braku odpowiednich kompetencji. Jednak przedstawiciele firm z branży twierdzą, że wpuszczenie świeżej krwi nie obniży poziomu świadczonych przez nich usług, bo zamierzają utrzymać wysokie standardy doboru franczyzobiorców i ich pracowników. Franczyzodawcy zapowiadają również zwiększenie zakresu szkoleń dla nowych partnerów, aby podnosić poziom prowadzenia partnerskich biur nieruchomości.

- Klienci oczekują profesjonalnych usług i kompleksowej obsługi, a to gwarantuje im znana marka. Wiedzą o tym doskonale niezależni pośrednicy w obrocie nieruchomościami, którzy zaczynają szukać solidnej marki i wyrażają chęć współpracy w ramach sprawdzonego, rozpoznawalnego systemu, w którym nadal jednak można działać niezależnie i na własny rachunek, nie tracąc własnej tożsamości, a jednocześnie korzystając ze wszystkich narzędzi oferowanych w sieci - mówi Ewa Zbrzeżna, dyrektor regionalny RE/MAX Polska.

Drugim wydarzeniem, które niepokoiło całą branżę nieruchomości, było ponowne uruchomienie programu Mieszkanie dla Młodych. Pośrednicy obawiali się, że wpłynie on na spadek zainteresowania mieszkaniami z rynku wtórnego. [...]

Konkurencja i konsolidacja

Przez ostatnie 20 lat kształtowania się rynku pośrednictwa w obrocie nieruchomościami w Polsce ugruntował się model tworzenia kilkuosobowych, często rodzinnych biur nieruchomości, specjalizujących się w obsłudze klientów z pobliskich okolic. Jednak branża powoli zaczyna się konsolidować, a biura działające na lokalną skalę chcą działać na większym obszarze. Skłaniają je, a raczej zmuszają do tego zmiany, które miały miejsce w ostatnich latach, m.in. zwiększenie liczby pośredników i nowo powstających, małych biur, nadpodaż ofert nieruchomości, korekta cen czy zaostrzenie polityki banków hipotecznych.

- Dziś na rynku utrzymują się głównie te biura, które miały już silną ugruntowaną lokalną markę i zdolność reagowania na zachodzące zmiany - wyjaśnia Ewa Zbrzeżna. - Wiele firm, szczególnie tych małych, musiała wycofać się z rynku. Nie były one w stanie podołać kosztom prowadzenia biznesu w trudnych czasach. Ogromna część kilkuosobowych przedsiębiorstw albo zbankrutowała, albo zrezygnowała z prowadzenia biznesu.

Duża konkurencja na rynku sprawia, że firmy z branży nieruchomości coraz większą wagę przykładają do marketingu. Franczyzodawcy dbają, aby ich partnerzy mogli w atrakcyjny sposób przedstawić wystawione na sprzedaż nieruchomości, pamiętają też o promocji samej marki. Dlatego nikogo nie dziwią szeroko zakrojone działania marketingowe prowadzone na portalach społecznościowych, jednak marki zaznaczają swoją obecność również w niespotykany dotąd sposób, np. stosując product placement w filmach bądź w serialach.

Jak podaje "Raport o franczyzie w Polsce 2014", w ubiegłym roku w Polsce działały 23 firmy franczyzowe świadczące szeroko pojęte usługi w branży nieruchomości, które skupiały w swoich szeregach blisko 360 biur. W ubiegłym roku nie było spektakularnego wzrostu liczby placówek franczyzowych, wszystko wskazuje jednak na to, że 2014 okaże się dla branży o wiele łaskawszy. Świadczą o tym chociażby informacje, jakie płyną od największych franczyzodawców w branży. Zapowiadają oni, że do końca roku ich sieci na pewno powiększą się o kilka, a nawet kilkanaście nowych placówek, a w przyszłym roku liczby nowych franczyzowych biur nieruchomości mają iść w dziesiątki.

Domy na licencji

W biurach nieruchomości przybywa klientów. Franczyzodawcy otwierają nowe placówki i zapewniają, że pracy franczyzobiorcom w najbliższych miesiącach na pewno nie zabraknie

Franczyzobiorcy RE/MAX obejmują zasięgiem swojego biura obszar zamieszkały przez mniej więcej 50 tys. mieszkańców.

Biura RE/MAX można znaleźć w 97 krajach, gdzie działa ponad 6,5 tys. placówek. W Polsce sieć liczy 26 biur. Wszystkie prowadzone są przez franczyzobiorców.

- Na obecnym etapie rozwoju chcemy otwierać biura obejmujące swoim zasięgiem ok. 50 tys. mieszkańców - mówi Ewa Zbrzeżna, dyrektor regionalny RE/MAX Polska. - Do końca września 2014 roku sprzedaliśmy 7 licencji, a do końca roku chcemy pozyskać jeszcze 5-6 franczyzobiorców.

Umowa franczyzowa z siecią RE/MAX podpisywana jest na 5 lat. Kandydat musi zapłacić min. 10 tys. euro za przystąpienie do sieci. Opłata licencyjna, koszty przystosowania lokalu oraz środki finansowe potrzebne na rozruch biura i utrzymanie go przez kilka pierwszych miesięcy to 70-100 tys. zł. Od momentu podpisania umowy franczyzobiorca ma trzy miesiące na uruchomienie placówki.
Podczas poszukiwania lokalu franczyzobiorca powinien zwracać uwagę na koszty najmu i jego utrzymania. Preferowane są lokale mieszczące się na parterze, z dużymi witrynami i miejscami parkingowymi tuż obok.
Franczyzobiorcy sieci RE/MAX oraz ich agenci przechodzą cykl szkoleń przygotowujących do prowadzenia biznesu. Marka promowana jest globalnie poprzez udział w akcjach reklamowych i sponsorskich (np. obecność marki na mistrzostwach świata w Brazylii), lokowanie produktu ("Nadchodzi Polly", "Seks w wielkim mieście 2", "Dla niej wszystko", serial "Agentki" obecnie na kanale Domo +) oraz akcjach charytatywnych.

- Stosujemy na rynku polskim sposoby działania i narzędzia promocyjne powszechnie używane na Zachodzie i kojarzone z umowami ekskluzywnymi, takie jak: autopromocja agenta (promowanie własnej marki i usług agenta), farming (praca na określonym terenie geograficznym), portfolio, wizyty wirtualne, home staging, blogi, drony, seminaria dla klientów itp. - wymienia Ewa Zbrzeżna

Magazyn Własny Biznes Franchising
nr 10 (116) październik 2014
Magdalena Krocz